10 ÉVES A MANNA. Ennek alkalmából szeretnénk folytatni azt a missziót, ami az egész tevékenységünk alapja, hogy reflektorfénybe állítsuk azokat a művészeket, akik tehetségükkel, kitartásukkal, érzékenységükkel bizonyították, hogy van mondanivalójuk a világnak.
Reméljük egyre többen megismerik őket. Karácsonyig minden nap egy-egy újabb alkotóról kaphatnak képet.
Cseh Judit
Színésznő, rendező az első művész, akit sorozatunkban kérdezünk. Színészként évek óta játszik a Világszép nádszálkisasszony című mesedarabban, ami a Thália Színházban látható, rendezőként pedig kétszer is bemutatkozhatott a Manna segítségével. Mrozek Egy nyári nap című művéből állított a Pesti Magyar Színház színpadára egyfelvonásos abszurdot, és a Találkozások tehetségprogramban Tordai Terivel és Horváth Lilivel közösen alkottak olyan előadást, mely lassan két éve abszolút közönségkedvenc.
Fodor Annamária
Kivételes egyéniségű és tehetségű művész, aki színészként, rendezőként és kreatív alkotóként is bizonyította már színházi érzékenységét. A Kortalan Kortárs sorozat kreatív vezetője, szerkesztője, ahol rendszeresen bizonyítja az aktualitások és az irodalom iránti elkötelezettségét, és kifinomult ízlését. A Francia rúdugrásban és az Edith és Marleneben is láthatta a közönség az elmúlt években. Sokszínűségét bizonyítva filmet forgat, interjúsorozatot készít, missziókat vezet. Most pedig épp második rendezésére készül a Mozsár Műhelyben. Szilveszter előestéjén állítja színpadra a Manna segítségével az Ég és nő című darabot.
Grisnik Petra
Sokszínű, érzékeny mélységekkel és magasságokkal teli színésznő. Hivatástudata, elkötelezettsége megkérdőjelezhetetlen, ami lehetetlenné teszi, hogy bárki a környezetében elveszítse a hitét. Jó vele dolgozni, mert derűs, lendületes, felrázó, megmozgató jelenség. A Manna és a Bethlen Téri Színház Találkozások tehetségprogramjának két éve bemutatott előadásában játszik egy autista felnőttel barátkozó kislányt, aki a darab folyamán felnő, és természetesen, meg akarja váltani a világot.
Valcz Péter
Rendező, színész, író, sokoldalú alkotó. Nemzetközi tapasztalatokkal és szemlélettel. Németországban és Párizsban tanult színházat, épp most érkezett haza Indiából, ahol már ő tanított. Érdemes rá odafigyelni, kérdezni, tanulni tőle. Határozott, de mégis finoman formázó rendező, aki varázsos erővel tudja motiválni a színészeit. A Találkozások tehetségprogram keretében két évvel ezelőtt rendezte a Mary és Max című előadást, mely azóta már bekerült a Bethlen Téri Színház ifjúsági színházi nevelési sorozatába, és rendszeresen játsszuk gimnazistáknak. Második munkája a Mannával, az Anyám Suzukija, már kifejezetten ennek a korosztálynak készült, tantermi színházi előadás formájában. Mindkettő nagyon a lelkébe talál az embernek. Alig várjuk a harmadikat ?
Kakasy Dóra
Van két gyermeke, egy saját lemeze, önálló estje, szerepe a Centrálban, Dunaújvárosban, a Mannában. Magabiztosan, lelkiismeretesen, és tudatosan építkezve dolgozik, a karaktereket aprólékosan kidolgozza, miközben a humora az egyik legnagyobb fegyvere. A Világszép nádszálkisasszonyban Hajnalként bűvöli a királyfit, a szilveszteri bemutatónkban – az Ég és nő között-ben - nagybetűs Nőként csábítja majd partnerét és a közönséget.
Ficzere Béla
Ficzere Béla az a színész, aki a Manna megalapítása óta játszik különböző előadásokban. Kétségtelenül a Manna legfoglalkoztatottabb színésze, a 10 év alatt közel 400 előadásunkban szerepelt. Játszik mocsári embert, tudóst, énekest, királyt a Világszép nádszálkisasszonyban, és egy határozott üzletembert A Grönholm módszerben, amely előadások már több mint 100 alkalommal kerültek az ország sok-sok színpadára. Közös munkánk volt az évek alatt a Tévedések vígjátéka, a Váltságdíj, és az Akárkik illetve a Sorslabirintus című tantermi előadások.
Réti Adrienn
Színésznő, drámapedagógus, kreatív alkotó művész. Lendülete magával ragadó, kritikus szemlélete, éleslátása előre mozdító, titokzatossága csábító. Az első munkánk szinte a Manna első önálló előadásának is mondható, a Kicsi nyuszi hopp hopp című produkció, melyben Csémy Balázzsal közösen egy fiatalkorú bűnöző páros menekülését mutatták meg, emlékezetesen. Pelsőczy Rékát kérték fel rendezőnek, miután a diploma kézhezvételét követően önállóan akartak valamibe belekezdeni. Egy álom vált valóra, sokunk álma volt ez akkor, 2010-ben.
Ivanics Tamás
Színész, bábművész, rendező, akinek mindig vannak tervei, állandóan akar valamit az élettől, hatalmas energiákat tud megmozgatni, hogy megvalósítsa az álmait. Még egyetemista volt, mikor a Borka Mumusföldön című előadásban találkoztunk, majd első rendezéséhez is a Mannát hívta segítségül. A Címzett: Anyegin tantermi előadás lett szerelemről, csatákról és kihívásokról. Mindkét előadás a mai napig látható, kiállta az idő próbáját, és elnyerte a gyerekek szeretetét.
Feuer Yvette
Bohóc, nagybetűs. Olyan professzionális művész, aki a bohócként – és magánemberként - a legszomorúbb helyzetű gyermekért és családokért tesz, a legnehezebb helyzetekben is. Színházcsináló, aki a színház eszközével szolgál társadalmi ügyeket, színésznő, aki minden erejével azon van, hogy társaival együtt az emberi alapértékekre hívja fel a figyelmet. Amikor ehhez az elkötelezett hivatáshoz háttérszervezetre volt szüksége, a Mannához fordult.
Czifra Kriszta
kitartó, hittel és energiával teli karizmatikus asszony, akit épp egy feladat és helyzet nélküli állapotban talált meg a Vámkisasszony. Egy monodráma egy nőről, aki várakozásra van ítélve egy lobbanékony helyzetben, pattanásig feszülnek az idegei. De kénytelen várni, mert ez a dolga. Czifra Kriszta is ebben a feszült, várakozó, izgalommal teli állapotban van. Nem kezdő, újrakezdő. A szó legnemesebb értelmében. A Manna missziója, hogy lehetőséghez juttasson művészeket, akiknek van mondanivalójuk a világnak. Czifra Krisztának van. Tessék meghallgatni!
Szirtes Balázs
egy igazi self made man a mai színházi világban. Kevés ilyen van. Kevés ilyen kaliberű színész van ezen a pályán, aki így tudja maga köré rendezni a világot. Kitalál valamit, és megcsinálja. Nem ismer lehetetlent. Mindeközben gentleman. Gáláns, céltudatos, kitartó. Közös munkáink mind szóló előadások, a legtöbb az ötlettől, a fordításon, szövegkönyvön keresztül a szórólaptervezésen át a megvalósításig Balázs munkája.
Sipos Vera
Színésznő, koreográfus, aki verseket ír, sőt saját kötete is megjelent. Izgalmas személyiség, titokzatos nő, törékeny szépség. A Manna Akárkik című tantermi előadásával körbejárta az ország sok középiskoláját, mozgást tervezett a Babák produkcióhoz, most pedig a Kérsz teát? kapcsán találkoztunk újra. A NANE előadása a Manna támogatásával kerül műsorra havonta a Jurányiban, ahol Sipos Vera és Bánki Gergő arról beszélnek, hogy miért olyan bonyolult a nem, ha szexről van szó?
Nagy Dániel Viktor
Karrierje az egyetem elvégzése óta egyenesen ível felfelé. Egyre több szerep találja meg, egyre izgalmasabb kihívások elé néz, nem csak színészként, énekesként is. Filmet forgat, verset ír, megzenésít, összerendez, kitalál, sohasem unatkozik. És mi sem unatkozhatunk mellette, nem csak új tervei vannak, hanem a megvalósult álmokat is folyamatosan életben tartja, mozgatja, népszerűsíti. Szívvel-lélekkel színész. Maga találta ki és valósította meg a Manna segítségével a 100 szóban a város című előadást, melyben Szilágyi Csengével emberi történeteket mesélnek egy nagyvárosról. Az előadást másfél éve mutattuk be, de azóta változik, sosem ugyanaz, mindig megújul - ahogy Nagy Dániel Viktor.
Vass György
Ízig-vérig színházi ember, hittel és alázattal áll minden feladathoz, minden szerephez, karakterhez, megformálandó lélekhez. Miközben több független színházi előadásban is szerepel, a legtöbbet mégis abban a színházban játszik, ahova a diploma után szerződött. Aprólékos, részletekbe menően tökéletes és érzékeny alakításai láthatóak az Újszínház színpadán, az RS9-ben a Neptun Brigád előadásában és a Játékszínben. Főszerepet játszik a Manna 2009-ben bemutatott Világszép Nádszálkisasszony című előadásában, és a Grönholm-módszerben. Csodás kaland volt együtt dolgozni a III. Richárdban, melyben több szerepet is magára öltött, vagy az Én egy szemüveges kisfiú vagyok-ban, ahol feledhetetlenül tudott cowboyként táncolni. Igazi csapatjátékos, aki rendezőként is kipróbálta már magát, nyitott minden újra, örömmel vág bele szinte minden őrült tervbe. Aki társul választja őt egy produkcióhoz, tudja, hogy biztos alapokra építhet.
Jászberényi Gábor
Szelíd, szerény ember, szélsőségeket megmutató, rejtélyesen érzéki színész. Hegyeket képes megmozgatni azért, hogy egy csapat összeálljon, hogy egy előadás létrejöjjön, hogy a néző értékes élménnyel térjen haza. Sodródó függetlenségében megtalálták film főszerepek, színházi címszerepek, mindenhol megállta a helyét, mégis mindig keresi.
Botos Éva
BOTOS ÉVA egy amazon. A diploma után hosszú évekig ugyanannál a színháznál játszott nagy és kisebb szerepeket, majd egyszer csak kibillent ebből biztonságos helyzetből és szabadúszóvá vált. Meghatározó közös munkánk az Edith és Marlene című előadás, melynek szinte a teljes alkotógárdáját Éva vonzotta be a nagy terv megvalósításába. Mert tudta, hogy neki van dolga Piaffal, és ha az élet nem hozza magától, akkor elébe kell menni, és meg kell teremteni a helyzetet. Teremtés – ez az, amiben Botos Éva nagyon jó.
Horváth Lili
Sokarcú, soklényű, sokhangú színésznő. Egyszer kecses és rebbenékeny másszor kérges és harsány. Összetett személyiség. Színésznő, tanár, vállalkozó és háromgyerekes édesanya. Az élete egy része a színpad, a másik a gyerekek körül forog. Számtalan tanítványa rajongja óráit a Lili-suliban. A Mannával közös munkája a Találkozások sorozat keretében bemutatott Pataki Éva darab, melyben édesanyjával, Tordai Terivel együtt játszik.
Herczeg Adrienn
Varázslatos hangú színésznő. Amit hallunk Tőle, abban ott van a nyers őszinteség, a titokzatos buja búgás, a tinilányos élcelődés, a karcos düh, a sodró lendület. Jelenség, a színpadon és azon kívül is. Ami a szívén, az a száján – nincs benne egy csepp helyezkedés, finomkodás, ámítás sem. Valóságos mai nő, anya, színésznő, kreatív színházi ember. A Manna két előadásában is játszik, a már 7 éve bemutatott és azóta is sikerrel futó Francia rúdugrásban, illetve a Kortalan Kortárs szépirodalmi performanszban. Ez utóbbi igazi showműsor, melyben három színésznő hónapról hónapra állít színpadra mindig új kortárs irodalmi összeállítást – elképesztő izgalmasan keverve a zenét, a vizuális művészeteket, az irodalmat és a színházat. Ilyen még nem volt, és talán nem is lesz. Egyedi és megismételhetetlen, mint Herczeg Adrienn.
Bercsényi Péter
Arany van a torkában. Benne van a Kabaré konferansziéja és Mary Sunshine is a Chicago-ból. Ott vannak benne a mélységek és magasságok, a szoknyák és nadrágok, a kézzelfogható és a megfoghatatlan. Nem csupán színész, énekes és bábművész. Bármilyen tárgyból képes színpadi partnert, önálló karaktert varázsolni. Akár egy tenyérnyi marcipánból is. A Mannában először a „Szeretlek” című Pelsőczy Réka darabban játszott, majd a „Babák” című Jenet előadásban alakította a Madame-ot. Később jött az „Állampolgári ismeretek” és „A Ludas” Tengely Gábor rendezésében. A közös kalandok sora ismét gazdagodik, mert január elején az Ég és nő című előadás minden férfi szerepében őt láthatjuk majd. Varázslatos lesz, mert itt is meg tudja mutatni, hogy ha kell énekel, ha kell táncol, ha kell bábozik, ha kell belehal a szerelembe. Mert bármire képes.
Molnár Gusztáv
Újra meg újra meglepetéseket tud okozni, színészként, emberként egyaránt. Több éve dolgozunk együtt, mert a Manna segít szárnyat bontani a Terminal Workhouse társulatának, melynek Guszti az egyik alapítója. Sok közös bemutatón, tárgyaláson, pályázaton, síráson és nevetésen vagyunk túl. Elképesztő energiákat képes megmozgatni magában és másokban is, hogy színházat teremtsen. Hajlandó tanulni másoktól és a saját hibáiból. Nem hagyja abba a munkát soha, tervet tervre halmoz, és mindet meg is valósítja. Mindenáron. Molnár Gusztáv egy igazi erőmű, ami képes ellátni több ezer nézőt energiával, kreatívan működtetni közösségeket, és mindeközben képes megtartani egy családot. Több olyan kellene, mint ő.
Szabó Borbála
Író. Kortárs írónő. Soha nem gondoltam volna, hogy egy írónak a legnehezebb írni. Feltettem neki a kérdéseimet, megkapta réges-régen írásban… hiszen író, gondoltam így a legtesthezállóbb. De mindig volt más írnivalója, így nem tudott írni. Van három gyermeke, akik miatt még kevesebb ideje van írni, mint egy átlagos, gyermektelen kortárs írónőnek. Ráadásul a férje is író, így nyilván mindig versenyt írnak, ami szintén nehezítő tényező. Megértően várom az írását. Lehet, hogy azért nem ír, mert nem írhatja azt, amit akar, hanem kérdésekre kell válaszolnia? Mert tudjuk, hogy ha azt ír, amit akar, akkor nagyon jókat ír.
Eke Angéla
Eke Angéla egy jelenség. Minden tulajdonsága predesztinálja arra, hogy a trendi kifejezéssel élve véleményvezér legyen. Különleges eleganciája – ami könnyeden vált sportosan gyűröttbe és még az is jól áll neki –, átható tekintete, lehengerlő kommunikációs képességei, összetett és izgalmas személyisége révén bárkit levesz a lábáról. Van, akire szavakkal, van, akire tettekkel, van, akire csupán egy pillantással tud hatni. De tud. Hatni. Emiatt nyilvánvalóan megosztó is, mint mindenki, aki ezzel a képességgel bír. Nem meglepő, hogy ezt is jól kezeli. A Mannába pár évvel ezelőtt tette be a lábát a Nylon Group alapítójaként, épp az Uniceffel való tárgyalásról érkezve, hogy segítséget kérjen, hogyan látjuk mi a csapata lehetőségeit. Angéla olyan kreatív színházi alkotó, akinek ötletei egyedülállóak és eredetiek, így könnyű mellé állni és szakmai fórumokon képviselni. 2017-ben, mikor a Nylon Group – melyet Angéla és a társalapító Márkus Sándor neve fémjelez –, semmilyen forrásból nem kapott támogatást, hogy kiutazhasson a kazahsztáni bábfeszitválra, ismét a Mannához fordultak. Így juthatott ki a nemzetközi megmérettetésre az egyetlen hazánkat képviselő csapat, és nyerte el a zsűri különdíját a legjobb kísérleti előadásra. Büszkeség, mindannyiunk számára.
Tárnok Marica
Marica egy csoda. Megkerülhetetlen jelenség a színpadon, elképesztő energiával játszik, él, semmit sem bíz a véletlenre. Mindenre van ötlete, nincs számára lehetetlen. Alakításai mellett nem lehet elmenni szó nélkül, játsszon akár felnőtteknek, akár gyerekeknek. Hat éve alapította Marica Bábszínházát, ami egy adakálymentesített kis kuckóban működik a hatodik kerületben, táborokkal, gyerekelőadásokkal, integrált foglalkozásokkal. Csoda, mert minden gyerekeket és minden felnőttet azonnal elvarázsol, csoda mert kitartóan, hittel, szeretettel ad minden nap, minden alkalommal, mindenkinek. A Manna több éve dolgozik együtt Maricával és bábszínházával az iskolai és óvodai programjaink kapcsán, segítünk eljuttatni az értékes előadásokat az ország minden csücskébe. Mert a csodára szükség van.
A csapat
A Manna valójában egy csapat színházszerető, alázatos, végletekig terhelhető, öntudatos, lelkiismeretes és szenvedélyes ember. Az, hogy 10 éve működik ez az ernyőszervezet, nekik köszönhető. Mindenkinek egyenként és külön-külön köszönöm és köszönjük, hogy vannak, hogy szó nélkül rajzolják a művészek köré a színházat minden este. Mert a Mannának mindene van, csak háza nincs, így minden este szinte a semmiből kell felépíteni azt, amit alapnak hívunk a színházban. Ezek az alapok nekik köszönhetőek.